Martina Mičko: Orientujeme se na ověřenou kvalitu, VIVA je v tomto jasnou volbou
Scházíme se v právě otevřených prostorách luxusního podniku, kde ještě vše dýchá novotou. Kromě milých číšnic nás vítají dvě veselé a usměvavé interiérové designérky – Martina Mičko a Andrea Jacenková, které mají tento stylový prostor „na svědomí“.
O tom, že dámy skutečně rozumí svému řemeslu, rozhodně není pochyb a vidíme to na vlastní oči. Jejich společná designérská dílna jam studio má již za sebou v této chvíli desítky komerčních i rezidenčních projektů. My jsme se s nimi setkali v prostorách nově otevřené kavárny CLIQUE v bratislavském nákupním centru Eurovea, která je jejich nejnovějším dílem, aby nám popovídaly mimo jiné o své spolupráci se společností VIVA.
Jak vzniká kavárna?
V první řadě gratulujeme k úspěchu a otevření kavárny!
Martina Mičko: Děkujeme. Není to ještě úplně finále, stále doděláváme některé detaily, ale snad za dva týdny bude hotovo.
Byla kavárna náročným projektem?
Andrea Jacenková: Nazvala bych to standardem. Nejvíce práce dal prostor samotný, protože se měnil celkový koncept, dispozice, bouraly se příčky, odkrývaly se stropy. Zásadním rozhodnutím bylo předělat prostor na dvoupodlažní.
Martina: Bylo to pracné, ale jsme rády, že se nám podařilo přetavit původní vizualizace do reálné podoby prakticky beze změny.
Jak došlo ke spolupráci se zadavatelem projektu?
Andrea: Podnik CLIQUE je pátým projektem, který jsme navrhovaly pro našeho stálého klienta. Poprvé jsme spolu dělali na petržalské kavárně koffi a jelikož spolupráci doprovázela oboustranná spokojenost, pokračujeme dále.
Jak probíhá taková spolupráce? Dostanete nějaká konkrétní zadání, nebo vyžadujete při práci volnou ruku?
Martina: Klient si řekne, jaký si představuje koncept, kapacitu...
Andrea: My mu to okřešeme na polovinu (obě smích). Měly jsme půdorys předchozího podniku, ze kterého jsme vycházely. Začínaly jsme řešením základní myšlenky – co to má být, kavárna, restaurace? Podle toho rozdělíme stoly na kavárenské, restaurační...
Martina: Pro tento projekt jsme ve spolupráci s grafickou designérkou Simonou Páľuš dělaly i branding. Vymyslely jsme název, logo, zastřešovaly jsme focení, design menu lístků, až po označení toalet, které jsme právě dnes dokončovaly. Dá se říct, že je to z naší strany komerční projekt na klíč.
Je to zřejmě o dost náročnější, řešit v podstatě několik rovin projektu, koncepčně, vizuálně, výrobně.
Martina: Ano, ale na druhé straně je to fajn, protože někdy se stává, že přijdete do podniku, otevřete menu lístek a jeho design absolutně neladí s prostorem. Pokud se ten vizuální dojem dá budovat ruku v ruce, je to super příležitost.
Jak dlouho vám práce na kavárně CLIQUE trvala?
Andrea: Zhruba rok. Pokud by nebylo korony, bylo by to zřejmě hotové o něco dříve.
Jak se hledají dodavatelé pro projekt?
Jak hledáte dodavatele pro své projekty? Máte své vytipované prodejce, jejichž portfolio už dobře znáte a dopředu při návrzích pracujete s konkrétními produkty?
Andrea: Postup je spíše opačný. My po prvních návrzích už víme, co přibližně ten prostor bude potřebovat, následně ale musíme najít vhodného adepta – výrobce, produkt, prodejce, který nám ho dodá.
Martina: S některými spolupracujeme i tak, že jim zašleme vizualizace s představou, co asi potřebujeme, a oni nám následně předestřou adekvátní nabídku. I u společnosti VIVA funguje komunikace často takovýmto způsobem.
Andrea: Hodně věcí se řeší tzv. „za pochodu“. Přihodí se i známý scénář „mělo to být včera“ a v tomto směru nás VIVA již vícekrát zachránila.
Stalo se to i v CLIQUE?
Martina: Jasně, hledaly jsme mosaznou umyvadlovou baterii. Čtyři kusy. Ideální jsme našly ve VIVA showroomu. Odpověděli nám, že se na ně čeká tři měsíce, protože je to novinka, ale že právě tyto baterie mají náhodou skladem.
Andrea: Náhodou čtyři kusy. Hned jsme je braly! (smích)
Jaká je spolupráce s VIVA?
Jak vznikla vaše spolupráce se společností VIVA?
Martina: Je to dlouhodobá záležitost. Já jsem kontakty navázala vlastně hned po škole díky práci v koupelnovém studiu, kde nám VIVA dodávala sanitu. Jejich personál se prakticky za 10 let nezměnil, což je samozřejmě obrovský benefit. VIVA je pro nás přirozenou volbou, a to u větších podniků, ale i při menších rezidenčních projektech. Vždy velmi příjemně a vstřícně komunikovali, výběr produktů je opravdu pestrý, takže spolupráce přirozeně zůstala.
Používáte VIVA produkty i při nekomerčních projektech, kde je objem objednávek přirozeně menší?
Andrea: Ano, samozřejmě, VIVA nám dodává sanitu i pro rezidenční projekty, objem objednávky zde nehraje roli. Právě tím, že tam jde méně kusů, klienti si v jistém smyslu chtějí dopřát tu investici do kvality, větší estetiky, lepšího designu.
Při výběru dodavatelů je důležitým faktorem i způsob a doba dodání. Jaké jsou zkušenosti v tomto směru?
Martina: V tomto jsou ve VIVA opravdu flexibilní. Mají mnoho produktů na skladě, nebo je dokážou za den-dva sehnat. Občas se stane, že až během instalace zjistíte, že jste na něco zapomněli – držáky, tlačítka. Ráno zavolám do showroomu VIVA, odpoledne se to může rovnou nainstalovat.
Předpokládám, že jste VIVA showroom už navštívili...
Martina: Jasně. Je obrovský, vystavených je mnoho věcí. Zkrátka vím, že když hledám umyvadlo, tak jdu do VIVA showroomu, protože tam je ten výběr opravdu štědrý. Navíc se nestává, že by VIVA vystavovala starší nebo nemoderní modely.
Andrea: Přínosné je i to, že kromě opravdu špičkových věcí existuje v nabídce i ekonomická, dostupnější třída. Právě díky tomu, že takové produkty jsou ve VIVA rovněž zastoupeny, dá se vyjít vstříc i klientům, kteří si více hlídají svůj rozpočet.
S čím se v praxi setkáváte vy? S důrazem na rozpočet nebo na kvalitu?
Andrea: To záleží na klientovi. Všem se však snažíme radit, do kterých věcí se vyplatí investovat. Koupelna a kuchyň k takovým položkám rozhodně patří. Koberec v obýváku vyměníte jednoduše, pro instalaci v koupelně to už ale neplatí. Lidé jsou si ale toho vědomi a podle našich zkušeností právě tyto dva prostory nejvíce zvažují.
Martina: Ano, stejně to doporučujeme klientům – na těchto věcech je zbytečné šetřit. Je třeba se orientovat na kvalitní a ověřené produkty. Společnost VIVA je tu jasnou volbou.
Jaké projekty jam studio nejblíže čekají?
Máte už představu, do čeho se pustíte nejblíže ?
Andrea: Nyní přijdou asi dva dny volna a následně se chystáme do Starého Smokovce, kde máme rozpracovanou restauraci a bar, tedy další komerční projekt. Máme už vizualizace a velmi se na to těšíme, protože díky lokalitě to bude trochu jiná atmosféra, něco mimoměstského.
Bude na projektu participovat i VIVA?
Martina: Zatím jsme konkrétní značky neřešily, ale předpokládáme, že i v tomto případě se obrátíme na skutečně ověřeného a spolehlivého dodavatele.
Rozhodně vám tedy budeme držet palce! Děkujeme za příjemné setkání.
Martina, Andrea: Děkujeme!
* * *
Martina Mičko
Interiérový design vystudovala na Commercial Arts Training College v Sydney. Věnovala se gastronomii, později marketingové komunikaci v retail a gastro segmentu. Tyto zkušenosti naplno využívá při práci na komerčních projektech pro různé klienty. V roku 2017 založila jam studio a popri práci v ňom, sa naďalej pohybuje aj vo svete marketingu.
Mgr. Art. Andrea Jacenková
Interiérový design vystudovala na FA STU v Bratislavě. Kromě designu se věnovala i fotografii, v letech 2013–2018 pracovala jako produkční fotograf pro vydavatelství Ringier Axel Springer. Od roku 2017 se znovu plně věnuje designu právě pod hlavičkou jam studia.